Jak wymienić wentylator chłodnicy?

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • mfniwins
    Classic
    • 2011
    • 5

    Jak wymienić wentylator chłodnicy?

    A moją kobitkę wczoraj, osłabił pan kierowca wymuszając na niej pierszeństwo jazdy na skrzyżowaniu. Ona jechała prosto a facio skręcał w lewo i jej wyjechał prosto pod machę. Póżniej się dziwił - jak to się stało, że ja pani nie zauważyłem.
    Na foto poniżej efekt zdarzenia, ukochana przez moją żonę 406-tka
  • marecki41
    Classic
    • 2010
    • 5

    #2
    Jak wymienić wentylator chłodnicy?

    Muszę wymienić wentylator chłodnicy nie wiem czy podołam.Jeśli ktoś wie jak to zrobić,czy muszę coś demontować, proszę o pomoc.
    marecki41

    Komentarz

    • tom2212
      RS
      • 2008
      • 3892

      #3
      o panie sporo tam jest do demontowania ale przy odrobinie czasu dasz radę

      Komentarz

      • JanuszSz
        RS
        S_OCP Member
        • 2007
        • 2835
        • Superb II combi (3T5)

        #4
        Najwygodniej jest skorzystać z kanału,lub podnośnika.Wentylator mocowany jest trzema wkrętami z łbem torx 25/30.jeden wkręt odkręcamy od góry,dwa pozostałe z dołu.Potem trzeba wypiąć wtykę i dołem wyjąć wentylator.
        Proste jak precel.
        Zbilansowana dieta to piwo w obu dłoniach.

        Komentarz

        • marecki41
          Classic
          • 2010
          • 5

          #5
          Dzięki koledzy jutro się za to biorę . Z kanałem będzie ciężko, ale coś wymyślę.
          marecki41

          Komentarz

          • tom2212
            RS
            • 2008
            • 3892

            #6
            stawiam ze sobie poradzisz

            Komentarz

            • Tomek_dx
              Rider
              • 2008
              • 398

              #7
              Jeszcze zależy który duży od chłodnicy czy maly tzw klimy. Ja ten duży wymieniłem wczoraj na parkingu przed hipermarketem po zrobieniu zakupów.

              Potrzebujesz małą grzechotkę najlepiej z krótką i duższą przedłużką i końcówką torx.
              1) od góry wkładasz rękę i odpinasz wtyczke po prawej stronie tą bliżej chłodnicy. Uwaga musisz nacisnąć taki plasticzek zabezpieczenie aby rozłączyć wtyczki.
              2) Wypinasz cały przewód z uchwytów przytrzymajacych aby luźno dyndał przy silniku
              3) odkręcasz dolne mocowanie potrójnego krzyżaka wentylatora. Musisz to zrobić na czuja. Wymacać palcem wkręt i pomęczyć się trochę z odkreceniem. Potem dwa górne wkręty to juz pikuś
              4) powoli do góry wyciągasz wentylator manewrując nim. Delikatnie odchylasz rurkę gumową klimy i do dołu odchylasz wąż chłodnicy a wentylator wyjdzie.
              Ważne aby silnik nie był zbyt goracy abyś nie poparzył sie o rury chłodnicy

              Składasz w odwrotnej kolejności. Czas operacji 15 min. Da radę bez kanału i podnośnika.
              Tomek

              Komentarz

              • rss
                L&K
                • 2009
                • 1098

                #8
                podobno duzy wyjmuje sie do gory, maly do dolu;
                kanal upraszcza wymiane, ale nei jest niezbedny.

                warto tez zdjac plastikowa oslone z akumulatora, troche lepiej widac i latwiej dojsc z rekami

                hehe ... w zime wszyscy tylko o niedogrzaniu i oslonkach, w lato o wymianie wentylatora (pewnie zastanego w zimie... ) TDI RULEZZZZ :diabelski_usmiech
                kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
                _________________________________________
                Do sprzedania:
                komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
                zaciski do hamulcow 280mm.

                Komentarz

                • marecki41
                  Classic
                  • 2010
                  • 5

                  #9
                  Udało się, choć był problem z odkręceniem dolnej śruby(z kanałem byłoby łatwiej).
                  Zajęło mi to około dwóch godzin.
                  Dzięki za podpowiedzi!
                  marecki41

                  Komentarz

                  • gzyms
                    Rider
                    • 2011
                    • 397
                    • Octavia I combi (1U5)
                    • ASZ 1.9 TDI PD 130 KM

                    #10
                    Zamieszczone przez Tomek_dx
                    ładasz w odwrotnej kolejności. Czas operacji 15 min. Da radę bez kanału i podnośnika.
                    Czyli rozumiem, że jednak można bez kanału, przed blokiem, a jakiej firmy/zamienniki polecacie?
                    Zamieszczone przez rss
                    podobno duzy wyjmuje sie do gory, maly do dolu;
                    hmm nikt nie potwierdził, a chodzi o duży, wyciągnę go górą? No i czym grozi długotrwałe jeżdżenie bez dużego wentylatora, mały się kręci.

                    każdy może, nikt nie musi

                    Komentarz

                    • phrix
                      L&K
                      • 2007
                      • 1000
                      • Audi
                      • AGR 1.9 TDI VP 90 KM
                      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                      #11
                      Czyli rozumiem, że jednak można bez kanału, przed blokiem, a jakiej firmy/zamienniki polecacie?
                      Zamiast zamiennika ja bym osobiście preferował ori używkę (podejdzie od Bory, Leona i A3 jak dobrze pamiętam) jest tego sporo na rynku. Najtańszy zamiennik kosztuje około 90 PLN.

                      No i czym grozi długotrwałe jeżdżenie bez dużego wentylatora, mały się kręci.
                      W słoneczną pogodę w korku możesz zagotować płyn. Jeżeli będziesz jeździł długo bez płynu, to zatrzesz silnik tak jak przy braku oleju.
                      Szlifierki taśmowe, nożyce do złomu, kruszarki | W stajni : karawan O2 FL 1.9 TDI, A3 Sportback 1.6 MPI

                      _

                      Komentarz

                      • gzyms
                        Rider
                        • 2011
                        • 397
                        • Octavia I combi (1U5)
                        • ASZ 1.9 TDI PD 130 KM

                        #12
                        Zamieszczone przez phrix
                        Najtańszy zamiennik kosztuje około 90 PLN.
                        Chcę raczej zamiennik droższy, tak do 300 zł, z używkami jest różnie, trafisz, nie trafisz.
                        Zamieszczone przez phrix
                        W słoneczną pogodę w korku możesz zagotować płyn.
                        Qrde samochód pożyczyłem, mam nadzieję, że nic się nie stanie.
                        Zamieszczone przez phrix
                        Jeżeli będziesz jeździł długo bez płynu, to zatrzesz silnik tak jak przy braku oleju.
                        Płyn jest, temp. jak do tej pory nie wzrastała (na wskaźniku, chyba, że jest walnięty). A kolega dzisiaj o 16 z Warszawy będzie wyjeżdżał.

                        każdy może, nikt nie musi

                        Komentarz

                        • Tomek_dx
                          Rider
                          • 2008
                          • 398

                          #13
                          gzyms, Duży wentyl wyciągniesz do góry. Instrukcja powyżej. Ja używek nie polecam!! Na alledrogo kupiłem ze dwie oczywiście z opisem że w idealnym stanie. Na szczęście miały gwarancję zwrotu. Niby chodziły ale silniki się grzały ponieważ juz z 1/3 uzwojenia była spalona i silniki nie osiągały pełnej mocy.

                          A zapytam jeszcze czy masz klimę. Jeśli tak to pod żadnym pozorem jej nie włączaj. Brak odpowiedniego chlodzenia w najlepszym przypadku uwali sprzęgło klimy a w najgorszym zatrze sprężarkę klimy. Wtedy do wymiany sprężarka, osuszacz, skraplacz i płukanie całego systemu z opiłków. Ogólnie rozebranie połowy auta łącznie z deską rozdzielczą. Koszt ok 3000 pln! (właśnie w O2 mam taką awarię

                          Oprócz tego oczywiście przegrzanie silnika, wydmuchanie uszczelki pod głowicą choć diesle nawet w korkach tak się nie grzeja ale dziś w sumie było ok 30st.
                          Tomek

                          Komentarz

                          • abstinent
                            RS
                            S_OCP Member
                            • 2007
                            • 4842
                            • Octavia II combi (1Z5)
                            • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                            #14
                            Tomek_dx, temat o OI chyba, a Ty wyskakujesz z OII gdzie całkiem inaczej to funkcjonuje :shock:

                            Komentarz

                            • aro73
                              Classic
                              • 2009
                              • 7

                              #15
                              Witam ja własnie po wymianie. Wentylator 250 wymiana 50. Ale mam pytanie jak poznać, że wentylator nie działa nikt przecież nie otwiera maski co dwa dni. U mnie usłyszałem po wyłaczeniu silnika buczenie które trwało ok 5-10 sek. Na forum znalazłem o co chodzi i wentylator po odpaleniu klimy nie dzialał. Szybko sprawdziłem w golfie żony, że tam po właczeniu klimy chodza dwa i problem rozwiazany.

                              Komentarz

                              • gzyms
                                Rider
                                • 2011
                                • 397
                                • Octavia I combi (1U5)
                                • ASZ 1.9 TDI PD 130 KM

                                #16
                                Zamieszczone przez Tomek_dx
                                Duży wentyl wyciągniesz do góry.
                                Chyba, że uwalony dolny wkręt. U mnie dwa górne bez problemu dało radę ale dolny - skończyło się podnośnikiem i 100 za expresową usługę Wentylator kupiłem za 187 zł thermoteca.
                                Zamieszczone przez Tomek_dx
                                A zapytam jeszcze czy masz klimę
                                Mam
                                Zamieszczone przez Tomek_dx
                                jej nie włączaj.
                                nie włączałem, a nawet jeździłem wczoraj przy 30 st c na pełnym ogrzewaniu by "zdjąć" trochę temp. z silnika. Całe szczęście, że mam wszystkie szyby elektryczne oraz szyberdach - dało radę. :lol:
                                Zamieszczone przez Tomek_dx
                                nawet w korkach tak się nie grzeja ale dziś w sumie było ok 30st
                                Wskaźnik wczoraj nie przekroczył 90 st. Ale też nie jeździłem w jakichś szczególnych korkach.
                                Zamieszczone przez abstinent
                                z OII gdzie całkiem inaczej to funkcjonuje
                                Wentylator w o2 inaczej funkcjonuje? Zasada jest chyba taka sama. Czym się różni? Qrcze jak już krytykujesz to konstruktywnie
                                Zamieszczone przez aro73
                                przecież nie otwiera maski co dwa dni
                                A jak często sprawdzasz ilość/poziom płynów - olej, płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy itd. Zatem warto obserwować co jakiś czas również inne elementy no i wyłączyć radio i wsłuchiwać się, wsłuchiwać, wsłuchiwać ... :lol: szczególnie, że już wiesz co to może spowodować.

                                każdy może, nikt nie musi

                                Komentarz

                                • abstinent
                                  RS
                                  S_OCP Member
                                  • 2007
                                  • 4842
                                  • Octavia II combi (1Z5)
                                  • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                  #17
                                  Zamieszczone przez gzyms
                                  Wentylator w o2 inaczej funkcjonuje? Zasada jest chyba taka sama. Czym się różni? Qrcze jak już krytykujesz to konstruktywnie
                                  W OI przy klimie kręcą się oba, w OII jest inaczej

                                  Komentarz

                                  • dwaoka
                                    Elegance
                                    • 2010
                                    • 927

                                    #18
                                    abstinent, ja u siebie wczoraj to sprawdzałem, przy ustawieniu 22stopnie na zimnym silniku nic się nie kręciło, dopiero skręcenie na LO załączyło oba...
                                    bkc+dsg

                                    Komentarz

                                    • Tomek_dx
                                      Rider
                                      • 2008
                                      • 398

                                      #19
                                      abstinent, Zgoda że temat o O1 i opisałem co może sę stać w O1. Dodałem tylko że w O2 mam awarię sprężaki. W sumie układ kimatyzacji jest bardzo podobny. Różnice:
                                      O1 sprężarka chodzi zero-jedynkowo. Sprzęgło załącza kompresor. Jak wyłączony to kompresor równeż nie pracuje. Wentylatory chodzą cały czas jak jest załączona klima a jak wzrośnie ciśnienie lub ponad stan temp silnika przechodzą na II bieg.

                                      O2 sprężarka nie ma sprzęgła. Chodzi cały czas. Zawór N280 na kompresorze steruje wydajnością sprężarki. Dodatkowo w zależości od ciśnienia i temp wentylatory płynnie zmieniają prędkość i wydajnośc nadmuchu
                                      Tomek

                                      Komentarz

                                      • abstinent
                                        RS
                                        S_OCP Member
                                        • 2007
                                        • 4842
                                        • Octavia II combi (1Z5)
                                        • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                        #20
                                        dwaoka, mi też nie banlga od klimy, chłodzi jak się silnik trochę nagrzeje a powinien zaraz po włączeniu klimy ruszyć
                                        Tomek_dx, nie wiesz czy ten zawór się wymienia
                                        było by fajnie w końcu to zrobić, a w serwisie klimy stwierdzili że walnięta sprężarka i 1300zł za wymianę(regenerowana) i czyszczenie układu
                                        Udało mi się sprawdzić wydajność sprężarki omijając cały climatronic i za wesoło nie było
                                        Pytanie od czego nie domaga
                                        Jak się rozrusza to nawet chłodzi, ostatnio to tak dziwnie jak raz jechałem, najpierw lodówka, później mniej i tak na zmianę

                                        Komentarz

                                        • Tomek_dx
                                          Rider
                                          • 2008
                                          • 398

                                          #21
                                          abstinent, Napisz jaka marka sprężarki. Weź lusterko i przez komorę silnika odczytaj nalepke od spodu na sprężarce. Jak firma Zexel to na 90% zatarta sprężarka. Jest to bubel który po pewnym czasie całkowicie wycofali. Sprężarki Zexel zacierają się przy przebiegach auta od 20tys!!!! do ok 100tys. Mi padła przy 88tys. Oczywiście 10% może to być zawór, który może się przycinać. W zeszły weekend to sprawdziłem. Po pierwsze jedziesz do zakładu aby odessali Ci czynnik (lub śrubokręt, czego nie polecam, i delikatnie wciskasz zaworki i puszczasz w kosmos) Nastepnie odpinasz wtyczkę od wentylatorów (stojąc przed autem przodem do silnika po prawej stronie na dole) Odkręcasz 4 wkręty na których trzyma się plastikowa kratka z wentalmi i delikatnie wyciągasz je do góry. Od spodu zakrzywionymi szczypcami do pierścieni segera usuwasz taki pierścień na zaworze. (zdjęcie wentyli daje Ci lepszy dostęp) Delikatnie rozruszasz zawór na boki i Ci ładnie wyjdzie WAŻNE aby nie było już ciśnienia ani próżni czyli podcisnienia. W pierwszym przypadki zawór może wystrzelić i uszkodzić chłodnicę w drugim go nie wyciągniesz bo się zassa.
                                          Sam zawór wygląda jak ten na aukcji:


                                          Jeżeli olej na zaworze jest klarowny, przeźroczysty to masz zajebiste szczęście bo nowy to koszt ok 200 pln plus nabicie klimy.
                                          Jeżeli natomiast na zaworze masz szary szlam brudzący na czarno place jak aluminium to na 100% zatarta sprężarka.

                                          Co do ceny jaką podałeś 1300 pln to niestety nie wróży powodzenia. Sama sprężarka nowa to ok 1100, nowy osuszacz i skraplacz, rozebranie calutkiego układu łącznie z wymiennikiem pod deską czyli makabryczne rozprucie środka, zderzaków, pasa przedniego i dokładne wypłukanie wszystkich rurek to koszt ok 3000 pln.
                                          Skraplacza nie da rady dokładnie wypłukać!!! Widziałem 2 dni temu auto po zatarciu sprężarki i wstawieniu nowej. Po miesiącu kolejna zatarta. Trzeba po prostu z chirurgiczną precyzją wypruć cały system i wszytsko dokładnie wypłukać z opiłków. Jak tego nie zrobisz system i nowa sprężarka działa jakbyś w uklad wsypał piasek, który działa jak papier ścierny (są to opiłki ze starej zatartej sprężarki)
                                          Nowa tego długo nie wytrzyma.
                                          Tomek

                                          Komentarz

                                          • abstinent
                                            RS
                                            S_OCP Member
                                            • 2007
                                            • 4842
                                            • Octavia II combi (1Z5)
                                            • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

                                            #22
                                            Tomek_dx, dzięki za odpowiedź
                                            Cena to z regenerowaną i czyszczeniem całego układu, niby się znają ale mnie wkurzyli bo od razu powiedzieli że sprężarka padła, a co dziwne że chłodzi jak się nagrzeje trochę silnik.
                                            Pojechałem gdzie indziej, silnik się już nagrzał(ci pierwsi to zaraz obok mnie mają warsztat) posprawdzali i wszystko ok
                                            Wtedy jeszcze nie wiedziałem że wentylator nie chodzi jak trzeba

                                            [ Dodano: Czw 02 Cze, 11 13:04 ]
                                            Sprężarka Sanden

                                            Komentarz

                                            • Tomek_dx
                                              Rider
                                              • 2008
                                              • 398

                                              #23
                                              abstinent, Jak sprężarka Sanden to może masz szczescie że sam zawór się przycina a wtedy to 200 pln za zawór i nabicie klimy. Sanden podobno są najlepsze. Nie pozostaje ci nic innego jak sprawdzić ten zawór czy są opiłki i szary szlam na nim.
                                              Tomek

                                              Komentarz

                                              Pracuję...